«Le Beaujolais nouveau est arrivé». Με λόγια αυτά οι οινοπαραγωγοί του Μποζολέ, μιας περιοχής στη Βουργουνδία της Γαλλίας, κοινοποιούν σε όλο τον κόσμο την άφιξη του πρώτου κρασιού του χρόνου, την τρίτη Πέμπτη κάθε Νοέμβρη. Φέτος είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, και το Beaujolais nouveau σήμερα δεν θα γιορταστεί μαζικά με τα συνήθη φεστιβάλ και πανηγύρια – μία μόνο μικρή γιορτή στο Μποζέ, την πρωτεύουσα του Μποζολέ, θα μεταδοθεί διαδικτυακά.

Αυτός όμως δεν είναι λόγος για να μη γιορτάσουμε οι φίλοι του κρασιού, έστω και στα σπίτια μας, την περίσταση. Γιατί το Beaujolais nouveau είναι κρασί της απλότητας και της χαράς. Για πολλά χρόνια το κατανάλωναν μόνο οι γεωργοί και οι εργαζόμενοι στα αμπέλια και τα οινοποιεία, για να γιορτάσουν το τέλος της συγκομιδής. Δεν είναι κρασί για ειδήμονες – αυθεντικούς και δήθεν – και ποιητές που θα του αφιερώσουν στίχους. Οι οινοκριτικοί άλλωστε το έχουν περιγράψει ως «το αντίστοιχο του να τρως ωμή ζύμη μπισκότων». Αλλά, όπως ξέρουν όλοι όσοι έχουν φάει ωμή ζύμη μπισκότων… είναι μια μικρή απόλαυση από αυτές που χρειαζόμαστε όλοι, διαβάζουμε στο couchclub και δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε.

Πρόκειται για ένα φθηνό, φρέσκο κρασί, κόκκινο με ιδιότητες λευκού, που πίνεται μέσα σε λίγους μήνες. Προέρχεται από σταφύλια της ποικιλίας gamay τα οποία, βάσει νόμου, μαζεύονται με τα χέρια. Το Μποζολέ είναι η μόνη περιοχή στη Γαλλία μαζί με την Καμπανία όπου η συγκομιδή με τα χέρια είναι υποχρεωτική. Επίσης παράγεται με διαφορετικό τρόπο απ’ ό,τι τα άλλα κόκκινα κρασιά. Ενώ στην ερυθρή οινοποίηση τα σταφύλια συνθλίβονται πριν μπουν στις δεξαμενές, στην περίπτωση του Beaujolais nouveau οι ρώγες μπαίνουν ολόκληρες, μαζί με τα κοτσάνια τους, σε περιβάλλον διοξειδίου του άνθρακα. Έτσι, προστατεύονται από τυχόν αλλοιώσεις και η αλκοολική ζύμωση γίνεται ενδοκυτταρικά.

beaujolais nouveau

Το μυστικό της επιτυχίας

Πώς γίνεται όμως ένα κρασί σαν κι αυτό να πουλάει κάθε χρόνο τέτοια εποχή 65 εκατομμύρια φιάλες σε περισσότερες από 110 χώρες; Η απάντηση είναι μία: το καλό μάρκετινγκ. Το οποίο ξεκίνησε από το 1954, όταν καθιερώθηκε και το σύνθημα «le Beaujolais nouveau est arrivé» («το νέο Μποζολέ έφτασε»). Η ιδέα να γίνει η μεταφορά των πρώτων μπουκαλιών στο Παρίσι με αγώνα αυτοκινήτων, τράβηξε το ενδιαφέρον των μέσων ενημέρωσης και φτάνοντας στη δεκαετία του ’70 το «ράλι του Μποζολέ» είχε γίνει εθνική υπόθεση. Στα 80s ο αγώνας απλώθηκε και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αργότερα στις ΗΠΑ και στα 90s έφτασε και στην Ασία. Πρόκειται για μία πρακτική που φέρνει γρήγορο χρήμα στα οινοποιεία, που γλιτώνουν την πολυετή αναμονή της ολοκλήρωσης ενός κόκκινου κρασιού, μέχρι να είναι έτοιμο για πώληση.

Ο άνθρωπος που έκανε το Beaujolais nouveau γνωστό σε όλον τον κόσμο είναι ο οινοπαραγωγός George Duboeuf, γνωστός ως και «Πάπας του Μποζολέ», που έφυγε από τη ζωή τον περασμένο Ιανουάριο, στα 86 του χρόνια. Το δικό του κρασί είναι μακράν το καλύτερο και αξίζει το κάτι παραπάνω (για Μποζολέ, πάντα) που θα πληρώσετε.

Πώς να σερβίρετε σωστά το Beaujolais nouveau

  • Η φρεσκάδα και η φρουτώδης φύση του ενισχύεται από μια ελαφρώς χαμηλή θερμοκρασία. Αφήστε το στο ψυγείο για 15 λεπτά πριν το σερβίρετε.
  • Δεν υπάρχει λόγος να βγάλετε τα τεράστια ποτήρια του κόκκινου κρασιού, γιατί μέσα τους θα χαθούν οι λεπτές γεύσεις φρούτων του Beaujolais. Προτιμήστε μικρά ποτήρια, όχι κατ’ ανάγκη κολωνάτα.
  • Είναι ιδανικό ως απεριτίφ αλλά μπορείτε και να το συνδυάσετε με αλλαντικά, ακόμη και ορισμένα θαλασσινά. Αν υπάρχει κόκκινο κρασί που είναι ιδανικό για ψάρι, είναι αυτό.
  • Μπορείτε να το σερβίρετε πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά από ένα γεύμα. Πηγαίνει υπέροχα μαζί με τυριά στο τέλος.
  • Μην το διατηρήσετε. Το Beaujolais nouveau είναι φτιαγμένο για να καταναλωθεί νωρίς. Θα πρέπει να το απολαύσετε μέσα τους πρώτους 2-3 μήνες από την κυκλοφορία του.