Ραδιοφωνικό θέατρο, αστυνομική λογοτεχνία και τζαζ μουσική.

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παρουσιάζει το νέο του εγχείρημα, με τίτλο «Radio Plays», που θα παρακολουθήσουμε τον Δεκέμβριο με «κομμένη την ανάσα».

Παντρεύοντας τη σκηνική πράξη με τη μοναχική ακρόαση και τον θεατρικό λόγο με τη φωνή, το θέατρο στο ραδιόφωνο έχει την αρετή να υπερβαίνει περιορισμούς τόπου και χρόνου.

Σε μια συγκυρία κατά την οποία η θεατρική πράξη αντιμετωπίζει συνεχιζόμενους περιορισμούς και ανυπέρβλητα εμπόδια, το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου δίνει νέα πνοή στο ραδιοφωνικό θέατρο. Τον ερχόμενο Δεκέμβριο, η πλατφόρμα «Open Plan» εμπλουτίζεται με το πρόγραμμα των «Radio Plays», μια νέα πρωτοβουλία του φεστιβάλ, σε καλλιτεχνική σύλληψη της Κατερίνας Ευαγγελάτου.

Πέντε ξεχωριστοί δημιουργοί, καταξιωμένοι και ανερχόμενοι, ο Γιάννης Χουβαρδάς, o Δημήτρης Καταλειφός, ο Αργύρης Ξάφης, η Μαρία Μαγκανάρη και ο Γιώργος Κουτλής, αναλαμβάνουν τη σκηνοθεσία αντίστοιχων ραδιοφωνικών έργων, βασισμένων σε ελληνικά αστυνομικά διηγήματα, τα οποία ζωντανεύουν φωνές αγαπημένων ηθοποιών απ’ όλες τις γενιές του θεάτρου μας. Ταυτόχρονα, κορυφαίοι εκπρόσωποι της ελληνικής τζαζ σκηνής ερμηνεύουν συνθέσεις ειδικά γραμμένες για τα έργα αυτά. Όλα τα ονόματα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν στα «Radio Plays» θα ανακοινωθούν σε λίγες μέρες.

Το πρόγραμμα των «Radio Plays» απαντά στην ανάγκη στήριξης του σύγχρονου καλλιτεχνικού δυναμικού του ελληνικού θεάτρου, που πλήττεται από την πανδημία, και ταυτόχρονα προσφέρει νέο πεδίο δράσης σε σκηνοθέτες, ηθοποιούς, μουσικούς – πεδίο δράσης που ευνοεί τη γέννηση νέων έργων και την ανανέωση του ίδιου του θεατρικού λόγου. Συγχρόνως, ανοίγει ένα νέο δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ του φεστιβάλ και του ευρύτερου θεατρικού κοινού, παρασύροντάς μας σ’ ένα κόσμο μυστηρίου, με όχημα τις πιο δυνατές πένες της αστυνομικής λογοτεχνίας στην Ελλάδα. Τα «Radio Plays» θα μεταδίδονται από την ιστοσελίδα του Φεστιβάλ με δωρεάν ακρόαση για όλους.

Ραδιοφωνικό θέατρο και αστυνομική λογοτεχνία

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου με αυτό το νέο εγχείρημα συνδυάζει το ραδιοφωνικό θέατρο με την αστυνομική λογοτεχνία και την τζαζ μουσική, δημιουργώντας νέα ακουστικά έργα. Ανεξιχνίαστες δολοφονίες, ερωτικά πάθη και επαγγελματικές αντιζηλίες, εκβιασμοί και οικονομικές δολοπλοκίες, ιδιόρρυθμοι ντεντέκτιβ και ψυχολογικά ασταθείς ήρωες, γοητευτικές περσόνες που κρύβουν αθέατες, σκοτεινές πλευρές. Όλα όσα συνθέτουν το παζλ ενός κόσμου που ακροβατεί πάνω στο καλό και στο κακό, ενός κόσμου περίπλοκου που φωτίζεται δημιουργικά από την πένα πέντε ταλαντούχων Ελλήνων συγγραφέων.

«Μετεξελίσσοντας την παράδοση του ραδιοφωνικού θεάτρου, επιλέξαμε να δημιουργήσουμε έναν κύκλο έργων, που στηρίζονται στην αστυνομική λογοτεχνία υπό τον ήχο της τζαζ. Είναι μυστήριο, αλλά αγάπησα την αστυνομική λογοτεχνία από παιδί. Η πρόωρη αυτή έλξη ξεκίνησε με παιδικά αστυνομικά μυθιστορήματα, και πολύ γρήγορα, προχώρησε στην ‘Αγκαθα Κρίστι, ενώ στη συνέχεια το ενδιαφέρον μου μετατοπίστηκε στους σύγχρονους – Ευρωπαίους κυρίως – συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας. Ταυτόχρονα, η μαγεία του ακουστικού θεάτρου, από το ραδιόφωνο μέχρι τους δίσκους βινυλίου, έδινε χώρο στη φαντασία μου να πετάξει σε ένα σύμπαν ελευθερίας, με αφηγήσεις και πρόσωπα που χαράχτηκαν στη μνήμη μου. Μέσα σε αυτή την δύσκολη συγκυρία, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε έργα που θα μπορούν να φτάσουν σε κάθε σπίτι, για να διεγείρουν την φαντασία και να ερεθίσουν το ενδιαφέρον του κοινού, μετακινώντας το επίκεντρο από την εικόνα στον ήχο. Λόγος και ζωντανή, πρωτότυπη μουσική, ειδικά γραμμένη για τα έργα αυτά, ενεργοποιούν μια πλειάδα καλλιτεχνών για τη δημιουργία ολοκληρωμένων ακουστικών έργων που ελπίζουμε ότι θα απολαύσετε» σημειώνει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου.

   Αναλυτικά τα έργα που θα μεταδοθούν:

   – «Ο ξένος» της Αθηνάς Κακούρη.

Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη.

Ο αγαπημένος ήρωας της Κακούρη, Αστυνόμος Γεράκης, προσπαθεί εδώ να διαλευκάνει τον θάνατο ενός μετανάστη, που βρίσκεται νεκρός κάτω από έναν υδατόπυργο στην ελληνική επαρχία. Πρωταγωνιστές στην έρευνα του αστυνόμου είναι η δυναμική και αντιπαθής εργοδότριά του, Θεανώ Πετρομανώλη, και η, ψυχολογικά ασταθής κόρη της, Νεφέλη. Θα μπορέσει ο Γεράκης να ανακαλύψει αν ο Ξένος δολοφονήθηκε ή αν η πτώση του ήταν απλά «ένα ατύχημα»;

   – «Οι κορυδαλλοί της πλατείας Αμερικής» του Φίλιππου Φιλίππου.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καταλειφός.

Στους Κορυδαλλούς της πλατείας Αμερικής πρωταγωνιστεί ο δημοσιογράφος Τηλέμαχος Λεοντάρης, κεντρικός ήρωας σε πολλά μυθιστορήματα του συγγραφέα (Η κόρη του εφοπλιστή, Το χαμόγελο της Τζοκόντας, Αντίο, Θεσσαλονίκη, Ο άντρας που αγαπούσαν οι γυναίκες). Ο Λεοντάρης ξυπνάει ένα πρωί μαθαίνοντας πως η γειτόνισσά του, Μάρθα Λύτρα, έχει βρεθεί δολοφονημένη στο διαμέρισμά της. Σπρωγμένος από το ανεκπλήρωτο ερωτικό του ενδιαφέρον για τη Μάρθα και από το δημοσιογραφικό του δαιμόνιο, αποφασίζει να διαλευκάνει τον φόνο της γειτόνισσάς του.

   – «Θα σε δω στην κόλαση, γλυκιά μου» του Βασίλη Δανέλλη

Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς.

Στο διήγημα του Βασίλη Δανέλλη που δημοσιεύτηκε με τον τίτλο «Εις το επανιδείν, γλυκιά μου», ο αναγνώστης αφήνεται να παρασυρθεί στο σκοτεινό περιβάλλον του jazz club «Blue Hell». Η ακαταμάχητη Αλεξάνδρα, που εργάζεται στην υποδοχή του μαγαζιού, ακροβατεί ανάμεσα στο φλερτ του επιχειρηματία Δημήτρη Σίμογλου και του συνεσταλμένου νεαρού Μάριου. Λίγο αφού η Αλεξάνδρα υποκύψει στο φλερτ του Σίμογλου, αποκαλύπτονται και τα πραγματικά της κίνητρα.

   – «Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας» του Νεοκλή Γαλανόπουλου.

Σκηνοθεσία: Αργύρης Ξάφης.

Το μέλλον της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας ξεκινά από το ραντεβού μεταξύ δύο συγγραφέων του είδους. Ο νεόκοπος Ντίνος Πρωτονάριος, που ακόμα δεν έχει εκδώσει κάποιο έργο του, καταφέρνει να συναντήσει το ίνδαλμά του: τον πατριάρχη της αστυνομικής λογοτεχνίας, Περικλή Δημούλη. Ξεπερνώντας το τρακ του, τού παρουσιάζει δύο διηγήματα, για να ζητήσει την άποψή του. Παρακολουθούμε, μαζί με τον Δημούλη, δύο ξεχωριστές περιπέτειες: εκείνη του εγκληματία που εξαφανίστηκε από ένα κλειδωμένο διαμέρισμα κι εκείνη του δολοφόνου που δραπέτευσε από ένα επτασφράγιστο κελάρι.

   – «Ανθρώπινη συμπύκνωση» της Αμάντας Μιχαλοπούλου.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κουτλής.

Ο «διαπλεκόμενος» εκδότης και διευθυντής εφημερίδας Σταύρος Παναγιωτόπουλος βρίσκεται νεκρός στο γραφείο του την ώρα του πρωινού καφέ. Η έρευνα για το ποιος μπορεί να τον σκότωσε, αφήνοντας το πτώμα με γυρισμένη την πλάτη να κοιτάζει το χιόνι που πέφτει από το παράθυρο, έχει να αντιμετωπίσει πολλά εμπόδια. Η ελκυστική και έμπειρη αστυνόμος που αναλαμβάνει να διαλευκάνει την υπόθεση, τυχαίνει να έχει μεγαλώσει μέσα στην εφημερίδα, ως κόρη ενός παλαίμαχου, απολυμένου από τον νεκρό, αστυνομικού συντάκτη.