Ένα άγαλμα και ένας αντεστραμένος μύθος έγιναν το σύμβολο για τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης σε όλο τον κόσμο.

Πρόκειται για το άγαλμα της Μέδουσας που κρατάει το κεφάλι του Περσέα, το οποίο στήθηκε έξω από το Collect Pond Park στη Νέα Υόρκη, πριν από λίγες ημέρες. Οι φωτογραφίες από τη νέα τοποθεσία (το άγαλμα βρισκόταν σε διαφορετική θέση από το 2018) έχουν γίνει viral στα κοινωνικά δίκτυα και οι γυναίκες ανά τον κόσμο κάνουν «repost» και μοιράζονται τις ιστορίες τους.

Ο αντεστραμμένος μύθος

Μέχρι τώρα, βλέπαμε τα αγάλματα του Περσέα να κρατούν το κεφάλι της Μέδουσας, όπως το θέλει ο μύθος, όμως αυτή τη φορά, ο μύθος ανατρέπεται και η Μέδουσα κρατάει το κεφάλι του Περσέα. Η μυθολογία θέλει τη Μέδουσα, μια πανέμορφη ιέρεια της Αθηνάς, να βιάζεται μέσα στον ιερό χώρο της θεάς από τον Ποσειδώνα. Η Αθηνά, μην μπορώντας να τα βάλει με τον Ποσειδώνα, μετατρέπει τη Μέδουσα σε τέρας και της δίνει τη δύναμη να πετρώνει όποιος την κοιτούσε, ενώ αργότερα ο Ποσειδώνας – μαζί με την Αθηνά – βοηθούν τον Περσέα να την αποκεφαλίσει.

Ο γλύπτης Luciano Garbati, γνωρίζοντας τον μύθο και έχοντας δει το άγαλμα του 16ου αιώνα του Benvenuto Cellini, με τον Περσέα να κρατά το κεφάλι της Μέδουσας, αναρωτήθηκε «πώς είναι δυνατό να ηττάται το θύμα».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

This Medusa statue from a decade ago has become #MeToo art. Luciano Garbati’s sculpture — “Medusa With the Head of Perseus,” an inversion of the centuries-old myth — was reimagined as a symbol of triumph for victims of sexual assault, when it was unveiled in Lower Manhattan, just across the street from the criminal courthouse on Centre Street. Garbati was inspired by a 16th-century bronze: Benvenuto Cellini’s “Perseus With the Head of Medusa.” In that work, a nude Perseus holds up Medusa’s head by her snaky mane. Garbati conceived of a sculpture that could reverse that story, imagining it from Medusa’s perspective and revealing the woman behind the monster. In his application to the city’s Art in the Parks program, he noted that Medusa had been raped by Poseidon in the Temple of Athena, according to the myth. As punishment, Athena turned her wrath on Medusa, transforming her hair into snakes. The application stated that the story had “communicated to women for millennia that if they are raped, it is their fault.” At Tuesday’s unveiling in the park, Garbati talked about the thousands of women who had written to him about the sculpture. Many saw the image as cathartic, he said. But for some, the sculpture did not quite meet the moment. As news about the sculpture’s planned installation spread, activists and observers on social media wondered why a piece of art meant to honor the #MeToo movement — which was animated, in large part, by an outpouring of personal stories from women — was created by a man. One backer said men need to be a part of the conversation. Tap the link in our bio for more on how others weighed in. Photo by @jeenahmoon

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη The New York Times (@nytimes) στις

Έτσι, το 2008 δημιουργεί το γλυπτό «Η Μέδουσα με το κεφάλι του Περσέα». Το εν λογω άγαλμα, μόλις πριν από λίγες ημέρες τοποθετήθηκε στο Collect Pond Park στη Νέα Υόρκη. Δηλαδή, ακριβώς απέναντι από το δικαστήριο όπου έχουν λάβει χώρα μερικές από τις δίκες ανδρών που έχουν κατηγορηθεί για σεξουαλική κακοποίηση γυναικών (όπως ο Harvey Weinstein).

Ο γλύπτης Luciano Garbati αναφέρθηκε στις χιλιάδες γυναίκες που του έγραψαν, για να του πουν ότι έβλεπαν το έργο του ως κάθαρση.